Bunun tek sebebi demek oldukça iddialı olur
fakat başlıca sebebi diyebileceğimiz yönetsel bir hatadan bahsetmek mümkün: Rol
Çalmak…
Şartların, teknolojinin ve oyun
kurallarının oldukça hızlı değiştiği günümüzde, bu değişimin gerisinde kalma
endişesi taşıyan yöneticilerin düştükleri bu yönetsel hata, organizasyonlarda
bir birinden rol çalan çalışanlar ve yöneticiler sınıfını ortaya çıkardı. ‘’ Çalmak
‘’ rahatsız edici, kendimize ve
yöneticilerimize yakıştıramadığımız bir kavram. Fakat biraz düşününce iş
hayatında ne kadarda sık yapılan bir davranış olduğu fark ediliyor: Hazırlanan
bir projenin sunumunu Genel Müdüre kendisi yapan hatta kendi çalışmasıymış gibi
sunan Müdürler, ekibinde çalışanların görüşlerini hiçe sayarak proje ve çalışma
basamaklarını kendi doğrularına göre şekillendiren idareciler, Müdürden başka
bir çalışandan brifing almayan üst düzey yöneticiler, iş planlarının tüm
aşamalarına müdahil olan ve kendileri işe el atmadıkça işin gereği gibi
yapılmayacağını düşünen Genel Müdür Yardımcıları ve hatta Genel Müdürler, işi
ortaya koyan kişileri bir tarafa bırakarak sadece sonuçla ilgilenen yöneticiler…
Yaptıkları tam olarak işte bu: Rol Çalmak
Örneklerin sayısını arttırmak mümkün fakat
sonuçları genel olarak aynı. Bu sonuçlar şu şekilde sıralanabilir:
I-
Yöneticiler
Açısından;
·
Gereksiz işlerle uğraştıklarını düşünen ve gerçekten
de uğraşan,
·
Çalışanına iş güveni duymayan,
·
Adil olmadığı düşünülen,
·
Aldıkları kararların sıklıkla eksik ve yanlış
olduğunu düşünen yöneticiler.
II-
Çalışanlar
Açısından;
·
Kendisine güvenilmediğine inanan ve özgüveni düşük,
·
Kariyer geleceğini pekte parlak görmeyen,
·
Ne de olsa kıymet bilen olmadığını düşünen,
·
İmza atmaktan başka bir işe yaramayan,
·
Çalıştığı alanda değil, işyerinde en iyi olmayı
hedefleyen,
·
Yeniliklere kapalı,
·
Tüm bunların sonucu verimliliği düşük çalışanlar,
III-
Organizasyon
Açısından;
·
Bürokratik süreçlerde boğulan ve etkinliği düşük
projeler,
·
Unvanlar ve birimler arası geçisin, terfilerin
az olduğu,
·
İşlerin kişilere endeksli yürüdüğü,
·
Gelişmeleri olması gereken hızda takip etmeyen,
·
Ve nihayet büyüme ve gelişim hızı oldukça düşük
bir organizasyon.
Tüm bu sonuçlara bakıldığında ve
organizasyonun bütününe vermiş olduğu zarar düşünüldüğünde; iş süreçlerine
çalışan katılımının düşük tutulduğu, bazı unvan ve kişilerin süreçler dışına
itildiği ve çalışanlara yeteri kadar güven duyulmadığı yönetim anlayışını her ne
kadarda kavram bizi rahatsız etse de Rol ÇALMAK olarak nitelendirmek yanlış
olmayacak sanırım…
Taner YILDIZ
26.05.2013
Taner YILDIZ
26.05.2013
Faydalı bir çalışma . bu tür yazıların devamını dilerim.
YanıtlaSilNurettin UZUNER
Teşekkürler, katkı ve tecrübe paylaşımlarınızı beklerim Nurettin Bey.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilDikkatlerden kaçan bir gerçeği tespit edip,uygun ve anlaşılır bir dille ifade etmişsiniz.Yöneticiler ve yönetilenler bu konu hakkında bir oryantasyona ihtiyaç duyabilirler tabi isterlerse.
YanıtlaSilEmeğinize sağlık
Teşekkürler Selçukcum
SilOrganizasyonlarda büyüme ve gelişim hızı faaliyetlerin kaliteli yapılmasıyla doğru orantılıdır. Bu konu da her birey üzerine düşen görevi tam olarak ve hizmet aşkıyla yaparsa bu mümkün olacaktır.
YanıtlaSilTeşekkürler...